Black Friday, Amerikaanse traditie booming

Sinds enkele jaren is het ook bij ons een vaste afspraak: eind november is het Black Friday. Met name online is deze dag booming. Vele miljoenen mensen profiteren van de superkortingen die in de diverse webshops worden aangeboden. De omzet van de winkels ligt tijdens dit shopping-event dan ook vele malen hoger dan de rest van het jaar.

Begin kerstshop seizoen

Maar waar komt deze traditie eigenlijk vandaan? In de VS luidt Black Friday het kerstshop-seizoen in. Traditioneel zijn veel Amerikanen deze vrijdag na Thanksgiving Day (de vierde donderdag van november) vrij en besteden deze dag aan shoppen. In het verleden gebeurde dat in de fysieke winkels. Doordat er veel mensen op de been waren, liep het verkeer in de grote steden vast: deze verkeerschaos werd Black Friday genoemd.

Goede omzet: zwarte cijfers

Andere mensen stellen dat Black (zwart) duidt op de cijfers in de boekhouding van de winkels. Ze gebruikten rode inkt om de verliezen op te schrijven en zwarte voor de winst. Op de dag na Thanksgiving waren de verkopen zo goed dat er eindelijk met zwarte pen in de boeken kon worden geschreven. Zwarte vrijdag heeft hier dus een positieve betekenis voor de winkeliers.

Van traditie tot mega-omzet

Hoewel het winkelen op deze vrijdag in de VS al zo’n honderd jaar traditie is, heeft het fenomeen Black Friday pas sinds de jaren tachtig echt een vlucht genomen. Eerst in de VS en sinds een jaar of vijftien ook in Europa en de rest van de wereld. Ieder jaar groeit de omzet tijdens deze kortingsdag. Om een idee te geven in 2019 was de omzet in China tijdens de eerste minuut van Black Friday al meer dan 15 miljard euro.

Bron: https://www.blackfridayshoppen.be

Aanbevolen artikelen